Brandstof E5 of E10

Is de E10 brandstof geschikt voor mijn Yamaha buitenboordmotor?

bij alle tankstations zijn de brandstof labels aangepast comform de Europese regelgeving. Zo is de bekende Euro95 vervangen door E10 welke maximaal 10% ethanol (voorheen 5%) bevat.

E10 Brandstof is geschikt voor buitenboordmotoren (en Waverunners) gebouwd na 2003.

Voor oudere buitenboordmotoren (gebouwd voor 2003) kan het hogere ethanol-percentage wel een probleem zijn. Voor deze motoren is het advies om E5 (Euro98) te tanken, waar maar 5 procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Het is nog beter om ethanol vrije benzine (Super Plus) in de vorm van bijvoorbeeld Shell V-Power, BP-Ultimate, Esso Synergy Supreme+ en Total Excellium.

De E10 benzine bevat 10% ethanol toevoeging en heeft een aantal negatieve bijwerkingen waardoor extra aandacht noodzakelijk is.

  • Veroudering van de benzine. de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat, na een paar maanden is de benzine niet meer bruikbaar.
  • Vervuiling van het brandstofsysteem. ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateyr of injector veroorzaken.
  • Poreus maken van benzineslang. door de sterke oploswerking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelfs lek raken.
  • Aantrekken van water. Ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot roestvorming.

Om de negatieve bijwerkingen van ethanol te compenseren adviseert Yamaha het gebruik van Yamalube toevoegingen.

Voor gebruik in de zomer zal Yamalube "Fuel System Cleaner" uw brandstofsysteem van uw buitenboordmotor in topconditie houden.



Door gebruik van Yamalube "Fuel Stabilizer & Conditioner" in de winter zal niet alleen het brandstofsysteem van uw Yamaha in topconditie blijven, het zorgt er ook voor dat de benzine zijn kwaliteit behoudt. (beschikbaar in  "one shots" van 125ml en in een handige doseerfles van 250 ml)

Beide artikelen zijn in onze webshop en winkel verkrijgbaar.

Geen vergomming door ethanol

Een veel gehoorde klacht is ook dat er door de toevoeging van ethanol ‘vergomming’ zou kunnen optreden. De vergomming die op kan treden komt niet door ethanol, maar door de oxidatie van petroleum bestanddelen, die vroeger altijd al in de benzine zaten. Oxidatie van ethanol leidt tot azijn, maar daar zijn omstandigheden voor nodig die nooit in een tank aan boord kunnen ontstaan.

Oxidatie door petroleum

Enkel de oxidatie van petroleum bestanddelen zou kunnen leiden tot vergomming wat weer kan leiden tot problemen met de carburator of injectoren van de buitenboordmotor. De snelheid waarmee dit kan gebeuren hangt erg af van de weersomstandigheden. Bij elke stijging van de temperatuur met 10 graden, verdubbelt de reactie.

Kun je benzine lang bewaren?

Het is af te raden om E10 lang in de brandstoftank te bewaren. Door de ethanol toevoeging gaat de kwaliteit van de brandstof snel achteruit gaat. Hoe snel dit gebeurt is afhankelijk van veel factoren en daarom lastig te voorspellen. Het is mogelijk om de kwaliteit van de brandstof te verbeteren door bijvoorbeeld de Yamalube “"Fuel Stabilizer & Conditioner" aan de brandstof toe te voegen. Zonder dit spreekt Yamaha van ‘enkele maanden’ terwijl bijvoorbeeld Honda aangeeft dat de kwaliteit van benzine in sommige gevallen al na 15 dagen terug kan lopen.

Problemen door het bewaren van E10

Wat is dan het risico van het langere tijd bewaren van E10-benzine? Suzuki geeft aan: “De alcohol (het ethanol) in de brandstof verhoogt het risico op schade aan rubberen onderdelen en corrosie van metalen onderdelen ook enigszins”. Bij Yamaha zegt men: “Ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateur of injector veroorzaken waardoor de buitenboordmotor slecht of zelf niet wil functioneren.”

Condensvorming

Een bijkomend probleem is dat van condens in de tank. Dit kan zorgen voor problemen in het brandstofsysteem. De oorzaak van condensvorming staat los van de benzine.  Veelal heeft dit te maken met factoren van buitenaf, zoals o.a. tempratuur en luchtvochtigheid. Ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot corrosie. Een advies dat voor zowel benzine- als dieseltanks dan ook geldt is: gooi de tank zo vol mogelijk voordat deze naar de winsterstalling gaat, zodat er minder kans op condensvorming ontstaat.

Conclusie

Er zijn verschillende factoren van invloed op de kwaliteit en houdbaarheid van de benzine, zoals het weer, de temperatuur en de omgeving, Hierdoor kun je concluderen dat E10 minder lang houdbaar is dan E5-benzines (zoals Euro98). Wanneer je verwacht dat je de buitenboordmotor weinig gaat gebruiken dan is E5 de beste keuzen of E10 met gebruik van een toevoeging. Zorg er ook voor dat je tank vol is of nog beter helemaal leeg als je langer afwezig bent. Zorg voor voldoende ventilatie van ruimte waar je tank staat ook dit draagt bij om condensvorming in je tank verminderen. 













Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »